I LOVE MALAYSIA

http://namewee.blogspot.com/



>> click to download the song (.mp3) 5.20MB
>> click to download the song (.aac) 3.05MB
>> click to download negarakuku_low.3gp 4.88MB NEW
>> click to download negarakuku_high.3gp 9.20MB NEW

Get involved in supporting namewee. Simply save this song in your mobile phone and spread the news to those Ah Pek in coffee house, your mom in the kitchen, your father in the office, your girlfriend on her bed, your neighbor you don't know who is it all the while, anyone you meet. To Chinese, discuss with your Malay & Tamil friends; to Malays who support, help your friends to understand namewee.

WHY you need to place this song in your mobile phone? I think you know the answer very well, because Malaysia's broadband internet penetration rate now is only 1-7.6%! Which means there are still loooooooots of Malaysian out there haven't heard of this song before, so get involved NOW! You know what you can do with your Bluetooth now ;)

p/s: The songs & videos are properties of namewee 黃明志.
p/p/s: To students, TURN OFF YOUR MOBILE when in class ;)

Updated 17-08-2007
Negarakuku video clips for mobile phone (.3gp) open for download! Both low & high resolution versions are uploaded, download the low resolution version if you are using a dailup (tmnet 1515 etc.) service for faster download. The quality is ok, so dont worry you won't see namewee's close-up :) Enjoy! (And also, keep in mind that these videos are also namewee's properties)

sponsorship

Sunday, August 30, 2020

Negaraku-ku versi Bahasa Malaysia

Negaraku-ku

Negaraku Negarakuku
Negaraku Negarakuku
Negaraku Negarakuku

Saya cintai negara saya
Ada negara baru ada keluarga
Ada keluarga baru ada saya
Berdiri di sini nyanyi lagu untuk anda
Jangan takut saya
Biarpun tiap tiap kali saya cakap kasar

Laguku bagai durian yang berduri keras
Terpulang kepada anda
Berani tak buka mata
Lihat isi sebenarnya
Bau busuk ataupun bau wangi
Terpulang kepada hidung anda

Polis kita panggil mata
Sebab mata mereka amat tajam
Tahun baru mereka rajin bekerja
Pegang pen tulis saman tapi buat buat saja
Mereka dahaga perlu minum teh la
Kopi O nak tambah gula tak
Kalau tambah gula mulutnya manis senyum sama anda
Bila nak pergi dia ucapkan TaTa

Negaraku tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup
Bersatu dan maju

Gejala ini tak perlu ubah
Tak perlu diperbaiki juga
Polis dan rakat bekerjasama
Secawan kopi hubungan kita erat
Aku suka sangat
Balik rumah takkan kena saman
(jika tidak) Bapaku tentu akan tulan (marah)
Saya tentu kena rotan
Tiada kereta bagi aku bawa
Macam mana
Kali ini teruk la
Tiada kereta macam mana aku keluar bersuka ria
Tiada kereta macam mana aku berasmara ka luar
Tiada kereta macam mana aku pergi tengok ah kua (pondan)

Negara ni saya suka sangat
Pukul lima pagi morning call saya
Ada kala nyanyi bersama-sama
Bila dengar bagai duet lagu cinta
Suara putar-putar macam R&B saja
Ada kala nyanyi sampai key salah
Ada kala nyanyi sampai suara serak
Ada juga suara macam ayam jantan
Tapi bangun lebih awal la
Macam ni kami tahu tiba masa untuk sekolah dan kerja

Jangan salah kerajaan hanya jaga bumiputera
Jangan salah kita tak dijaga saksama
Ini bukti kita orang Cina tak takut hidup susah
Ini baru dapat kita cari jalan keluar dari dilemma
Jangan ingat standard mereka aneh sangat
Sebab sebaliknya menonjol kita hebat
Anak tak dimanja baru boleh berdikar
Sebab tu kau lihat orang belum putus susu masih ada

Rahmat Bahgia
Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertahta

Rahmat bahgia
Tuhan kurniakan

Raja kita selamat bertahta

Kerani jabatan kerajaan lagi hebat
Mereka buat apa-apa pun lambat-lambat
Biar orang tunggu sampai cau lelai (bau busuk, marah)
Mood mereka masih relax saja
Ada kala ambil kuih keluar juga
Dia makan kuihnya
Kau baris tunggu saja
Biar kau marah dia cau lelai pun tak apa
Sebab guard sedang mimpi ka sebelah
Dia takkan peduli kau punya

Mereka tutup kepala
Jalan perlahan-lahan melintas jalan
Kau yang pandu mesti beri laluan
Yang paling penting hidup gembira
Yang paling penting hidup selesa
Jangan macam orang Cina
Hari hari sibuk saja
Begitu susah payah
Semangat ini kita hormat
Sebab itulah gaya hidup mereka

Gaya hidup~

Lagu ini aku cakap baik sahaja
Kau yang tulan (marah) saya sekarang mesti suka saya
Dunia sungguh aman
Penuh dengan harapan
Tiada orang cedera
Tiada huru-hara
Kau sungguh suci
Kau sungguh anggun
Tahi bau wangi
Tak maki-maki kasar
Kamu sumua paling high class
Tiap-tiap hari romantic saja
Dengar lagu Michael & Victor
Tapi mereka dah pergi Taiwan

Pelajar sekolah Cina habis sekolah
Nak masuk local U sangat susah
Tapi kita tak patut tulan (marah)
Sebab ini projek kerajaan yang gagah
Mau kita pergi sini sana
Cari harapan ka luar negara
Menimba ilmu balik membangun negara
Projek ini begitu sempurna
Tiada komen lagi dah
Rata-rata dunia ni ada anak Malaysia
Macam lari mala petaka
Memang syoknya

2007 Tahun Lawat Malaysia
Budaya Cina dibawa keluar buat promosi jua
(Tapi) Sekolah Cina kerajaan langsung tak kisah
Sijil dibuang ke dalam longkang
Macamlah saya pergi ke Taiwan selepas habis sekolah
Menimba ilmu balik membangun negara
Diri ka tepi jalan Taipei main guitar saya
Mulut saya nyanyi tetap

Rahmat bahgia
Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertahta

9 comments:

Anonymous said...

can you also include the English version, or maybe Spanish also.

sunnysardine said...

GOOD suggestion indeed. However, I am sorry this has out of my language ability, perhaps someone who see this could give us a little help.

I would suggest someone to translate it into English, then perhaps we could us Google Translate into Spanish.

http://www.google.com/translate_t

Every language has its own taste, it's part of the culture, which is hard to translate just by translating word-by-word, so please concern this as well when translate.

Thanks for your participation and i hope that we can hold our hands tight supporting namewee.

Join us.

GeGe 戈哥 said...

(jika tidak) Bapaku tentu akan tulan (marah)
Saya tentu kena rotan
Tiada kereta bagi aku bawa
Macam mana Kali ini teruk la

should be better in this way:

Kalau kena, Ayah marah (tulan).
Habis dirotan tak lagi beri kereta
Alamak, kali ini teruk lah.

sunnysardine said...

Well, I guess there is no only one standard version of translation. Anyway, thanks.

Anonymous said...

how come i cannot dl the song one...

sunnysardine said...

I also donno, maybe you can state more clearly? Cannot reach the download page? Which file?

jason said...

almost same with my post ;)
anyway good work ;) got the link from my site to :D
how about wawasan 2020 ?lol

fridawibowo said...

bagus lagunya? mengambil karya siapa? hiiiii....biasanya orang sana suka mengambil karya orang lain soalnya...hiiii...sama seperti lagu....

RASA SAYANGE...hahahaaa...ini ma..lagu rakyat negara kami Indonesia tercinta...Hebat ya Bangsa kami...bisa menciptakan lagu untuk dijadikan Theme song Visit Malaysia...hahahaa...Bravo Visit Malaysia...!!!

your friends Malon from Indon

tennsen said...

立正!

Recent Comments

sponsorship